Elektromos tvhmr
A motorhmrsklet ellenrzsekor tapasztalat szerint jl bevlt a tvhmr. Nemcsak felismerhetv teszi az zemi hmrskletet, hanem jelzi is a hibkat, amelyeket ellenrz mszer nlkl nem lehetne olyan gyorsan szrevenni. Az kszj tlsgos megnylsa s ezt kvetben rszleges megcsszsa a szjtrcsn azonnal a hmrskletemelkedst idzett el, ami egyrtelmen felismerhetv tette, hogy valami nincs rendben. Elektromos tvhmrk ngyszgletes kivitelben ("A" tpus) s kerek kivitelben ("B" tpus) kaphatk klnbz rtktartomnyokhoz. A Trabanthoz az a hmr alkalmas, amely 40 C-tl 100 C-ig terjed hmrsklet-tartomnyt lel fel.
A hmr beszerelse
A hmr beszerelsre a legkedvezbb hely a sebessgmr s a rdi helyt takar fedl kztt van. A mszer ott fekszik a legjobban a ltmezben. A beszerelshez szksges kivgs ngyszgletes mszer esetn 52X37 mm mret. Ezt a mszert krmgyrs, kerek homlokszktssel is kaphatjuk, amelyet brmikor eltvolthatunk. gy akr ngyszgletes akr kerek mszert illeszthetnk ugyanabba a kivgsba a mszerfalon. A 93. bra mutatja az elektromos bektst. A mszer a 7. sz. biztostkon t kap ramot bekapcsolt gyjtsnl. A mszer s a sebessgmr vilgtsa a 6. sz. biztostkhoz (vrosi fny, jobb oldal) van ktve. |
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/egyeb/image001.gif)
|
Az ad csatlakoztatsa
A hmrskletadt a hts M6 csavar helyre csavarjuk be, amely a htleveghzat tartja, az els henger (menetirnyban nzve bal oldali) hengerfejn. A 94. bra a csatlakozsi helyet szemllteti. Az adhoz olyan srgarz esztergadarab van lgy forrasszal rgztve, amelynek mretei a 95. brn szerepelnek. Az alkatrszt a legegyszerbb M10 srgarzcsavarbl kszteni, amelynek 17 mm-es fejt a rajz szerint esztergljk ki, szrt pedig 6 mm-re, s M6 menettel ltjk el. A fej s az ad rintkezfelleteit sszeraks eltt alaposan be kell nozni, hogy ne csak a peremen, hanem a homlokfelleteken is biztosthat legyen a kifogstalan forrasztott kts. Ez a szilrdsg s a htvitel szempontjbl is fontos. Forrasztshoz mr 200 W teljesftmnyfelvtel elektromos forrasztpka is elegend. Az ad be- s kicsavarsakor azonban a csavarkulcsot a rforrasztott fej, nem pedig az adhz hatszgre kell helyezni, hogy a forrasztott kts ne legyen tlsgosan ignybevve. A szerz mr tbb adt forrasztott. Az ad hzn elhelyezett, hmrsklettl fgg, ellenlls mkdst a forraszts nem befolysolta. |
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/egyeb/image002.gif)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/egyeb/image003.gif)
|
Jelztartomny A mszernek, amelyet voltakppen tlnyomsos htrendszer nlkli, vzhtses motorok htvz hmrskletnek mrsre fejlesztettek ki, hromszfn sklamezje van. Ha a mutat a zld mezben van, akkor a vzhtses motor zemi hmrsklete normlis, ha kk mezben van, akkr, a motor tl hideg, ha pedig a piros mezben, akkor tl meleg. A lghtses Trabant motornl msok a viszonyok. Az ismertetett adcsatlakozsnl az zemi hmrskletet mr akkor elrtk, ha mutat hozzvetlegesen a kk mez kzepn ll. Ha mutat tlhalad a zld mez kzpllsn, s hzzvetlegesen a zld mez kzepe s a pirosmez kezdete kztt ll, akkor a motor lelltsakor mr ngyulladsok lphetnek fel, amelyek magas hmrskletre utainak.
A mutatott rtk helyesbtse A mutatott rtk helysbftse cljbl a 93. brn szaggatott, vonallal jellt 800 ohmos ellenllst iktatunk be az ad csatlakozsa s a testls kz. Azonos hmrsklten nagyobb a mutat kitrse, teht nagyobb a jelzett hmrsklet. A normlis zemi hmrsklet ennek folytn a zld mez tartomnyban jelentkezik. Ezt a hmrcsatlakozst a szerz a 23 s a 26 lers motorral felszerelt klnbz kocsikon kiprblta. Ez azonban mg nem biztostja, hogy a mutatott jelzsnek az sszes tbbi kocsinl is pontosan egyeznie kell. A helyesbt ellenlls elhagysval vagy vltoztatsval az esetleges klnbsgek kiegyenitthetk
Gyakorlati kiprbls A hmr beszerelse utn elszr helyesbt ellenlls nlkl kell vezetnnk annak megllaptsra, milyen hmrsklet ll be nagyobb tszakaszok megttele utn kzepes s nagy sgbessgen. Ennek a normlisnak tekintend zemi hmrskletnek hozzvetlegesen a zld mez els felben kell fekdnie, a mutatnak teht a zld mez kzepe s a kk mez kztt kell llnia. Ha ennek sorn a mszer tl keveset mutat - a szerz azt tapasztalta, hogy a mutat a kk mez vgn, illetve a zld mez kezdetn ll -, akkor tancsos a helyesbts ellenllssal. Ezt a vizsglatot azonban lehetleg kzepes kls hmrskleten kell vgezni, teht nem fagyban s nem trpusi hsgben. Ha a vrakozsok ellenr a muttott hmrskletjelzs tl magas akkor a mutat llst (500 s 1000 ohm kztti) ellenllssal cskkenteni tehet. Az ellenllst a G ad csatlakozshoz s az 54 (+) kapocshoz csatlakoztatjuk.
Htleveg-fojtszelep
A motor htsnek magas nyri hmrskleteken s a legnagyobb terhelsek (pldul hegymenet), esetn is elgnek kell Iennle. A 'htturbina' azonban fggetlenl a fordulatszmtl, csekly terhelsen s tlen is ugyanazt a levegmennyisget szlItja, mint nyron. A motor ezrt hideg idben legfeljebbhosszabb tszakaszokon ri el legkedvelbb zemi hmrsklett. Rvid tszakaszokon s eIjegesedett utakon lehtsges kis sebessgen tbbnyire tl hideg marad. Ez htrnyosan hat ki a kopsra, az zemanyag-fogyasztsra s a ftsre. A szerz vek sorn szerzett tapasztalata szerint ilyen viszonyok kztt jl bevlik a fojtszelep, amely cskkenti a htleveg mennyisgt. Ha a fojtszelep zrva vagy flig nyitva van, a motor mr nhny, kilotriter utn mg fagyban is elri a szksges zemi hmrsklett. A fojtszelep a htleveg kilp helyn, a hengerek mg kerljn, hogy csak a htleveg cskkenjen, ne pedig a hengerek eltt legaztatott ftleveg. A fojtszelepet Bowden-huzal segtsgvel kzzel mkdtetjk. Beszerelsnek azonban tvhmr csatlakoztatsa az elfelttele, mert klnbn semmi, ellenrzsnk sem lenne, hogy mikor kell a szelepet nyitnunk llletve zrnunk.
A fojtszelep beszerelse
A fojtszelepet a levegterel lemezbe szereljk, amely a hengerek mgtt a htlevegt lefel vezeti. A fojtszelep elrendezst s llsait a 96. bra jobb oldali kpe mutatja. A levegterel lemeznek a 96. bra bal oldali kpn vonalkzssal jellt oldalrszt ki kell vgni. A fojtszelep helyzete bellrl nzve, valamint a kezelhuzal csatlakozsa a 97, brbl lthat. A 98. bra a fojtszelep mreteit mutatja, valamint a kezelhuzal forgpntjnak s szgemeltyjnek helyzett. A fojtszelep Pertinaxbl kszl a zaj, elkerlse cljbl, lemezalkatrsz ugyanis csattogna. A csuklpntok a kereskedelemben kaphat, krlbell 35 mm hossz szekrnycsuklpntok. A rhajltott rszeket vgeiken kiss sszenyomjuk, hogy a forgcsapok ne cssszanak ki s ne kalldjanak el. A csuklpntok 4 mm-nyre nylnak tl a fojtszelep peremn hogy zrskor a szelep ne tkzzk a vezetlemez bordzatba. A szgemeltyt 1,5 mm vastag,12 mm szles lemezcskbl lltjuk el. A csuklpntokat s a szgemeltyt M4 sllyesztett fej csavarokkal s anykkal erstjk a szelepre, illetve a levegterel lemezre. A csavarokat az anyk meghzsa utn kalapcstssel kell tmteni, hogy idvel ne lazuljanak meg.
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/egyeb/image004.gif)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/egyeb/image005.gif)
|
A mkdtet huzal csatlakoztatsa
Ahhoz, hogy elegend legyen a kereskedelemben kaphat szvathuzalok lltsi tja, be kell tartanunk a forgcsapok 20 mm tvolsgt a csuklpntoktl s a szgemeltyktl. Ha a tvolsgokat, illetve azok egyikt nagyobbra vlasztjuk, akkor a szivathuzal lltsi tja mr nem lesz elg a szelep lltsi szghez a szelepet nem engedn teljesen zrni vagy nyitni. A mkdtethuzal (szvathuzal) vezetshez M5 csavart kell tfrnunk. A huzalt az egymssal szemben meghzott kt anya kz szortjuk. Az 1,5 mm-es furat helyzett gy kell megvlasztani, hogy a csavar knnyen elfordthat legyen a szgemeltyvel szemben (l. a 97. brt). Ahhoz, hogy a huzal burkolatt leveg-terel lemezhez rgztsk 10 mm-es kr kersztmetszet anyagot hasznlunk, amelyet tfrunk s M4 menettel ltunk el, mint ez a 97. brn ltht. A mkdtethuzal hzfogantyjt szgvas segtsgvel helyezzk el a kormnyoszloptart jobb oldaln.
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/egyeb/image006.gif)
|
A hzszerkezet rgztse
Ha a htleveg nyomsa fokozatosan kinytn a zrt fojtszelepet, a huzalhoz rgzitkszlket alkalmazhatunk. Ehhez elg nhny rovtka a vonrdba a vglls kzelben, amelyekbe rug ugrik be. A rug kiugrik a megfelel rovtkbl, ha a gombbal a vonrudat kiss elfordtjuk. A 99. bra a rovtkk s a rug elrendezst mutatja. Az utbbihoz krlbell 0,5 mm vastag rugacl huzal szksges. A rugt M3 menetes furattal s csavarral rgztjk a hzszerkezet reges csavarjnak fejre. A kerek hzgombot ngyzetesre reszelhetjk, gy knnyebben forgathat a rug be- s kiugratsa cljbl.
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/egyeb/image007.gif)
|
Fklmpk, mint htramenet-fnyek
A htramenet-fnyszr szerelst Trabantnl voltakppen meg lehet takartani, mert fklmpi olyan vilgosan gnek, hogy narancsszn fnyk az vatos htramenethez teljesen elegend. A 311-/312 tpus Wartburg 1000-nl a fklmpk pldul htramenet fnyszrul szolglnak. A fklmpk kapcsolsa rre a clra a 86, brbl lthat. Ebben az esetben csak a fklmpa-kapcsol kt kapcst ktjk ssze a htramenet. kapcsol plusai-val. A 601 S s L tpus Trabantnl mgis tancsos a fklmpa ramkr 8-s biztostknak fels kapcshoz kttt piros-srga vezetkt a 7-es biztostk fels kapcshoz csatlakoztatni (l. a mellkelt kapcsolsi vzlatot), mert a 8-as biztostk mindig feszltsg alatt ll. Az idekttt fklmpk ppen ezrt ll helyzetben is felgyulladnnak, ha a kocsit elguruls ellen htramenetbe kapcsolva biztostani akarjuk. A 7-es biztostk ezzel szemben csak akkor ll feszltsg alatt, ha a gyjts be van kapcsolva.
Hzkapcsol htramenet-fnyhez
A htramenet-fnyszrnak vagy a htramenet-fnyknt kap-csolt fklmpknak csak akkor szabad felgyulladniuk, ha htra-menetet kapcsoltunk. Ez a kvetelmny a sebessgvltkarral sszekttt kapcsol beszerelst ttelezi fel. Erre a clra a kereskedelemben kaphat olyan mechanikus fklmpakapcsol , alkalmas, amely a kapcsolrd mozgatsakor zrja rintkezit. Amint a 87. bra mutatja, a kapcsolt sarokelem segtsgvel azon csavarok egyikvel rgztjk, amelyek a mszerfalon a tengelykapcsol s a fkpedl tengelyt tartjk. A kapcsol hz-plcja a kapcsolkar irnyba mutat. A rcsavarozott fmheve-der segtsgvel a kapcsolkarra lncot akaszthatunk, amely hzrugn keresztl a sebessgvlt kapcsolrdjhoz vezet. Ha a sebessgvlt kapcsolkart a htramenet bekapcsolshoz elrenyomjuk, a lnc mkdteti a kapcsolt. A lnc hosszt s a hzrugt gy kell megvlasztani, hogy a fklmpa, illetve a htramenet-fnyszr csak a htramenet bekapcsolsakor tudjon felgyulladni.
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/egyeb/image008.gif)
|
|