A mai auts kulcsszava a chiptuning. Szmtgppel ugyanis megvltoztathatak a motorvezrlõ elektronika gyrilag rgztett memria rtkei, gy azutn a szenzoroktl kapott informcik (beraml levegõ mennyisg s hõmrsklet, fordulatszm, fojtszelep lls, stb.) alapjn az elektronika mr a chipen vgrehajtott mdosts szerint vezrli a befecskendezst s a gyjtst. Mrpedig a pontosan beszablyozott benzin-levegõ keverk s az azt a megfelelõ pillanatban berobbant gyjts adjk a motornak a legnagyobb teljestmnyt s forgatnyomatkot, a legkisebb zemanyag-fogyaszts s krosanyag kibocsts mellett.
A helyzet az, hogy a chiptuning nem is tuning. A motorok tuningja ugyanis valamelyik motoralkatrsz cserjt jelenti, elsõsorban teljestmnynvels cljbl. A chip-tuning fantzianv pedig elektronikus motoroptimalizlst takar. Hatsban persze valban teljestmnynvelõ, de mivel alkatrsz cserje nlkl jn ltre nagyobb teljestmny, jval olcsbb mdszer lehet, mint a tuning hagyomnyos formi: vezrmûtengely csere, kipufog rendszer csere, hengerfej polrozs, stb. Ez az egyik magyarzat arra az egyre nvekvõ npszerûsgre, amelyet a chip-tuning vilgszerte lvez.
Napjaink gyakorlatban mg mindig igaz ugyan, hogy nincs kt egyforma aut (adott tpuson bell is mindig vannak kisebb-nagyobb eltrsek a motor viselkedsben), de a gyrtsi tolerancia rtkek jval kisebb eltrst engednek meg, mint korbban. Ezrt a memria chipben rgztett motorvezrlsi adatok mdostsa a tapasztalatok szerint ltalban 5-50 lerõ tbbletet jelent, a tpuson bell nha jelentõs eltrssel.
Motor-optimalizl programunk megnyitja az utat az n szmra, hogy sajt ignyei szerint mûkdõ program irnytsa autja szmtgpt (motorvezrlõ rendszert). Lehetõv tesszk nnek, hogy eltrjen az autgyrak tmegtermelsben kialaktott kzprtkektõl s gy nagyobb teljestmnyt, nagyobb forgatnyomatkot legyen kpes leadni a motor, megjavtva a gpkocsi menetdinamikjt.
- az elõgyjts s a befecskendezs megemelse: + kb. 5-25 LE
- a turbnyoms nvelse s a motorelektronika korrekcija (benzinmotoroknl): + kb. 35-60 LE
- tbblet gzolaj adagolsa s a turbnyoms nvelse (turbdiesel motoroknl): + kb. 20-35 LE
|