Trabant Fk Tuning
Bevezets:
Az mindenki tudja, hogy a Trabi fkje ugye nem valami ers. Vrosi hasznlat esetn (lejtk s emelkedk nlkl) igaz jl szuperll de, termszetesen mshoz viszonytva mg gy is elg gyenge. Ha pedig rendelkeznk valamilyen kis motor tuninggal, akkor felttlenl szksges lehet a fkek megerstse. Feltesszk a krdst, hogy mirt nem j a gyri?
A dobfk gyenge pontjai:
- tlmeleged fkbettek, cskken fkhats (4 szemllyel klnsen)
- magasabb tempnl fkezskor rezonancit rezhetnk
- vzre rzkeny, hajlamos a flrefogsra
- htramenetben gyenge fkhats
Ezek miatt kell erstennk egy kicsit a fken is. Itt ktfle varici trul elnk. Wartburg dobfk vagy valamilyen trcsafk. Ezek a cserk az els fkekre vonatkoznak, mivel ugye az fejt ki nagyobb fkez hatst. A hts fkekkel nem sokat tudunk kezdeni, csupn annyi hogy a fkmunkahengereket kicserljk a 4T-re mivel azok pontosan belemennek viszont a dugatty tmrje nagyobb, ezrt javtja egy kicsit a fkhatst.
Wartburg Dobfk Trabira:
Elnyei a Trabantval szemben:
- lnyegesen nagyobb fker (230mm tmr 200mm helyett, kzel dupla szlessg fkpofk)
- kevsb melegszik
Szksges alkatrszek:
Alkatrsz neve |
r (j megkzeltleg) |
Fklapok |
1000-1500Ft/db |
Fkdobok |
2000-4000Ft/db |
Utnlltk |
250Ft/db |
Munkahengerek |
2000Ft/db |
Fkpofk |
500Ft/db |
Fkpofa leszortk |
250Ft/db (vagy pr?) |
Tvtart |
max.1000Ft/db |
Mint lthatjuk nem ppen olcs mulatsg, ha j alkatrszekbl rakjuk ssze. (min. 20000 pnz) Teht marad a j reg kutats, hogy honnan lehetne olcsbban beszerezni. Bontk, esetleg MH telepek. Munkahengereket, fkpofkat s utnlltkat felttlenl jakat vegynk!!! Mindenkppen figyeljnk arra, hogy az utnlltk s a fkdobok els fk legyenek!! Ugyanis a hts fkdob keskenyebb, s a hts utnlltba van egy bemetszs.
Maga a mvelet:
Elszr is el kell tvoltanunk a Trabant fket, fklapostl. Teht:
Laztsuk le a fltengely anyt, felnicsavarokat. Bakoljuk fel az autt, vegyk le a kereket, fkdobot, kerkagyat. Ezek utn bontsuk le a fkpofkat, munkahengereket, gy hogy mr csak a fklap legyen fent. Lthatjuk, hogy ngy szegecs tartja. Ezek fejt hidegvgval vgjuk le, s a msik felt htra fel ssk ki egy tskvel. Egy kalapcs segtsgvel ssk le a Trabant fklapot.
A Wartburg s Trabant fklapon a furatok nem egyeznek. Hegesszk teht be a furatokat a Wartburg fklapon, s frjuk t r a Trabantt! A hegeszts kiss elhz, ezrt nehezen fog felmenni az agyra, kiss meg is kszrlhetjk. Ha ezzel vgeztnk, helyezzk fel a Wartburg fklapot az agyra, majd csavarozzuk fel M6-os imbusz csavarokkal, melyeket htulrl rgs altttel s anyval rgztnk, majd ellenanyval kontrzzunk. Mieltt felraknnk a munkahengereket kszrljnk le bellk. Ez azrt szksges, mert klnben belernek a tcsavarok. Ezutn szereljk fel a munkahengereket s az sszekt fkcsvet. (A rgi is j.) Rakjuk fel a fkpofkat, a leszortkat, s az utnlltkat. Ez utbbit zsrozzuk be!
Mivel a Wartburg fkdobot nem kzpontostja a Trabant agy, ezrt egy tvtartt kell ksztennk. (Vagy kszttetnnk.) Ez knnyen kialakthat a rgi, Trabant fkdobokbl. A Wartburg fkdob kzps furatt is esztergljuk fel nagyobbra, s ehhez illesszk a tvtartt jtkmentesen. Azrt is szksges mg ez, mivel a Wartburg fk szlesebb, ezrt e nlkl belerne a fklapba. gyeljnk a szoros illesztsekre, a kzpontosts vgett!! Nem megfelel kzppontossg a fkdobok ts eredmnyezheti, ami a fk pulzlshoz vezet!
Ezzel a tvtartval mr felrakhatjuk a Wartburg fkdobokat a kerkagyra. Rakjuk vissza a fltengelyt, hzzuk meg az anyt! Lgtelentsk le a fket. Rakjuk vissza a kereket engedjk le a bakrl az autt, majd hzzuk meg ersen a fltengely-anyt, s biztostsuk! Hzzuk meg a felnicsavarokat.
Trcsafk Trabira:
Mindenek eltt megjegyeznm, hogy ezeket az talaktsokat csak 1984 utni vjrat autkon tudjuk vgrehajtani, vagy rgebbin is, amennyiben annak jfajta futmve van. Mivel a rgi fajta futmnl a fltengely kppal s retesszel adja t a nyomatkot a kerkre, mg az jfajta bordstengellyel, melynek mretei ppen megegyeznek bizonyos VW tpusokkal. A rgi futmvet csak cservel lehet j tpusra mdostani, talaktssal nem.
Hozzvalk:
Konzol (adapter a fknyereg s a Trabi futm kz) Kialaktsa, mretei a felhasznlt fknyeregtl fggenek kb.250DM (Nmetorszgban) Itthon egy eszterglyos 3-4ezer Ft-rt biztos megcsinlja. |
3000-4000Ft |
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_adapter.jpg)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_adapter1.jpg)
|
2 db ATE fknyereg jobb s bal. (Golf I-II) Ha Golf II-t vettnk akkor szksg lesz mg: 2 db fktartra Golf I GTI (VW alkatrszszm: 171 615 127 ) |
2000-4000Ft/db |
2 pr fkbett. A fknyereghez tartozak (Golf) |
3000Ft j garnitra |
2 db fktrcsa. Clszer a fknyereggel egyez tpust beszerezni. tmr: 239mm Vastagsg: 10, 12 vagy 20mm (Golf I, II, III-n s sok ms VW tpuson is de megteszi kb. ugyanilyen mret is) |
2000Ft/db |
2db kerkagy. Golf I s Jetta I 1975-7/83-ig, Golf Cabrio 1979-1993-ig. Hozz csatolhat csonk-tmr: 34,00 mm |
2000Ft/db |
2 db flexibilis fkcs. Fknyereg s a Trabant fkcs kz 45cm. Ha nincs akkor Golf els + Trabant hts sszetekerve |
1500Ft/db |
2db sllyesztett csavar M6x15 A fktrcsk felerstshez |
100Ft |
4 vezetcsap M10 A fknyereg rgztshez |
|
8db kerkcsavar M12x1,5 A hosszsg s a csavarfej kialaktsa az alkalmazott felnitl fgg s termszetesen passzol felnik (4x100) vagy visszaalakt nyomtv Trabi osztkrre (4x160) |
|
|
|
|
Azrt rdemes a VW Golf alkatrszek mellett dnteni, mivel ezekbl a bontban rengeteg van, s viszonylag olcsn hozzjuthatunk. A fknyereg egy fkmunkahenger tart vasbl s egy munkahengerbl ll. Azonban fkmunkahenger tart vasat csak Golf I-nl tallhatunk, mivel a Golf II-n mr ez egybe volt ntve a futmvel. A munkahenger azonban tejesen megegyezik mindkt esetben. Ezrt, figyeljnk oda ha Golf II alkatrszeket vesznk.
Az talaktst a Trabant fk lebontsval kell kezdennk. (Lsd fentebb a Wartburg dobfknl)
A furatokat frjuk fel 8.5mm-re, majd szereljk fel a konzolt a rgi fklap helyre 4db M8-as bels kulcsnyls csavarral (inbusz), gy hogy elre fel nzzen. (Teht a fknyereg az aut eleje fel nzzen. Ez a fkcsvek miatt szksges.) Minden inbuszcsavart elszr felvltva hzunk meg, aztn 35Nm-rel rgztjk Az elsknt, elre felszerelt inbuszcsavarokat anyval is kontrzzuk!
Amennyiben megfelel kerkagyat szereztnk be, annak mretei ppen egyezni fognak a Trabantval. (tengelytmr, bels bordzat) Teht ezt minden talakts nlkl egyszeren szereljk fel a rgi helyre. Az agyra fel is rakhatjuk a fktrcst. A munkahengertartra rakjuk fel a fkbetteket, majd a csapok segtsgvel rgztsk hozz a munkahengert. Most mr felrakhatjuk a fknyerget a konzolra 2db M10-es csavarral.
A fkcsvek sszektsekor a legegyszerbb az utols rz (kb.15cm hossz) s gumifkcsvet (30cm) egy darab kb.45cm hossz gumifkcsre cserlni. Sajnos ezt elg nehz beszerezni, s az ra is meglehetsen magas. Egyszerbb kt darabbl sszerakni, egy 18cm-esbl (Trabant hts lengkarnl ilyen van) s egy 30cm-esbl (A Golf I,II-n pp ilyen van ell, a fknyeregnl). gy megtarthatjuk a rgi csatlakozsi pontot, mivel a rvidebb fkcs kb. eddig r.
Mivel az j agy miatt megvltozott az osztkr, kt lehetsgnk van: vagy beszerznk kt j felnit, vagy ksztnk kt darab nyomtvszlestt, ami visszahozza az osztkrt Trabantra. Ha j felni mellett dntnk, akkor clszer ngyet venni, s htra a ngytem Trabant kerkagyt (s minden kapcsold alkatrszt) trakni, gy felrakhatunk ngy egyforma felnit. (Nmileg eszttikusabb, mint a felems.)
Egy htrnya van a dolognak eddig, mgpedig az hogy keskenyti a gyrilag amgy is sem tl szles nyomtvot! A VW kerkagy kb. 10-15mm-rel keskenyebb, mint a Trabant. Teht rdemes nyomtvot is hasznlni.
Kb. 200-300km kell, hogy sszekopjon normlisan. Teht addig a fkhats gyengbbnek nem az igazinak tnhet.
Legliss tenni a fket sajnos nem lehet, mivel a KPM-nl azt mondtk, hogy nem adjk meg az talaktsi engedlyt csak indokolt esetben. (4tem motor, gpknyvezett versenyaut) Azt mondtk megprblhatom ugyan beadni a krvnyt, de nem sok eslye van. Ez 9000Ft lenne, lehet hogy a semmirt. Annyirt inkbb vizsgra vissza a Trabi fk!
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_08.jpg)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_09.jpg)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_10.jpg)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_11.jpg)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_12.jpg)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_13.jpg)
|
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_14.jpg)
|
|
Trabi osztkrre visszaalaktva |
|
|
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_01.jpg)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_02.jpg)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_03.jpg)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_04.jpg)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_05.jpg)
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_07.jpg)
|
|
![](http://www.trabi.hu/photos/_tuning/tuning_fek/_06.jpg)
|
|
4x100-as szabvny osztkrrel |
|
Forrs: Czira, Jopi, Trabi Teile, Intertet! THX!