Trabant történelem röviden: 1958-59 Megjelennek az első trabantok. A P50 jelű, kéthengeres, léghűtéses, 500 cm3, 18 L. 1952-62 Beindul a továbbfejlesztés: a P50/1 már 20 lóerős. 1962-64 A P60 típus már 594 cm3-es motorral készül (600-as). A 23 lóerős motorral a kocsi végsebessége kereken 100 km/h. 25000 készült ebből a modelből.
A Trabant 601 életútja (1964-1990):
Néhány évig még P60-asok motorjával készülnek a 601-sek. Az alap kivitelű "standard" változat mellett megjelenik az igényesebb kivitelű "de Luxe" modell, amelyek krómozott lökhárítókkal, színesre lakkozott utastértetővel és igényesebb belső kivitellel hívta fel magára a figyelmet. Megjelenik a hosszú éveken át igen népszerűnek maratt "Universal" (magyarul kombi). Ez utóbbi a gépkocsi sok szerényjövedelmű családnak voltak a mindenesei. Ugyancsak hamar (1965-ben) hozta ki a gyár a félautomata "Hycomat" modellt. A maga idején nem kis dolog volt ez a két pedállal vezethető kisautó. A trabant életútját kis lépésekben, sűrűn egymást követően végrehajtott fejlesztések sorozata jellemzi.
1967 Az első kerekek ún. duplex fékeket kaptak, ami sokkal jobban megfelelt a tengelyek közötti fékerőelosztásnak. (ha már tárcsafék nem lehetett helyete) 1968 Kisebb fogyasztású, nagyobb teljesítményű motor. A legnagyobb tlejesítmény 26LE, a gépkocsi végsebessége 105 km/h. 1971 Javul a belső komfort: az üléstámlák döntése fokozatmentes, egészen a teljes lefektetésig. 1972 Nagyobb lesz az üzemanyagtartály térfogata, elfogadhatóvá válik az utastér fűtése. 1974 Lekerül a gyártásról at EGYMILLIOMODIK TRABANT! A műszaki fejlesztés sem áll le: csökkenteni lehet a benzin-olaj keverék olajtartalmát, az 1:50 arányban bekevert olaj is bőven elegendő a motor keveréséhez. A hosszabb áttétel révén már a 108 km/h a legnagyobb sebesség. 1976 Továbbjavul az utastér-fűtés. Új lakkozási színek jelennek meg a kínálatban, bár a gépkocsik megvásárlásánál ennek csak inkább elvi jelentősége volt. 1979 Viszonylag későn valósul meg a kétkörös fékrendszer, pedig ez a gépkocsi biztonságának egyik sarkalatos eleme. Figyelemre méltó változást hoznak az új lökhárítók. 1980 Tovább bővül a "de Luxe" változat felszereltsége: ködlámpa, tolatólámpa, elektromos szélvédő-mosó. 1983 Ez az év meghozta a nagy áttörést a gépkocsi villamos rendszerében, megszületett az átállás a 6 Voltos rendzerrről a 12 Voltosra, ami ami egy igazi autonál már akkor sem volt tovább halogatható. Fejtámaszok és hátsóablak-fűtés a "de Luxe"-nál, gázrugós támaszték a kombi hátsó ajtajánál. 1985 Halogénizzók kerültek a fényszórókba, piacra kerül a nyitható tetőablakos változat is. 1986 Elektronikus pillanatnyi fogyasztásmérőt épít be a gyártó, és ami valóban jelentős előrelépés, a hátsó laprugóköteg helyére csavarrugós rugóstagok kerültek.
A trabant 601 után...
Nagyon megkésva, de végül mégiscsak megszületik és 1990-ben a piacra kerül a négyütemű Trabant. Az 1.1 literes, 40 lóerős, négyhengeres, vízhűtéses Volkswagen motor, számos változtatás a futóművön és a kocsiszekrényen. A gyártás azonban mindössze egy évig tartott, az össze legyártott mennyiség nem érte el a 40 000 db-ot. Ezzel egyidőben le is zárult a Trabant korszak, ami a piacra került több mint 3 millió, ezenbelül a hazai forgalmat gazdagító 340 ezer példányal évtizedeken ás fontos szerepet játszott az autós társadalomban.
|