Martin oldala
Martin oldala
Menü
 
McLarenF1 a világ legjobb autója
 
Ferrarik
 
Tuningok
 
Trabant
 
Peugeot tuning kiegészítők
 
Skateboard
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Bush bemutat
 
Debil
 
Egérkövető
 
Legyen a kezdőoldalam
 
Jobb klikk tiltás
 
Időmérő
 
Neon szöveg
 
Egér követő2
 
Egyéb

Elektromos távhőmérő

    A motorhőmérséklet ellenőrzésekor tapasztalat szerint jól bevált a távhőmérő. Nemcsak felismerhetővé teszi az üzemi hőmérsékletet, hanem jelzi is a hibákat, amelyeket ellenőrző műszer nélkül nem lehetne olyan gyorsan észrevenni. Az ékszíj túlságos megnyúlása és ezt követben részleges megcsúszása a szíjtárcsán azonnal a hőmérsékletemelkedést idézett elő, ami egyértelműen felismerhetővé tette, hogy valami nincs rendben. Elektromos távhőmérők négyszögletes kivitelben ("A" típus) és kerek kivitelben ("B" típus) kaphatók különböző értéktartományokhoz. A Trabanthoz az a hőmérő alkalmas, amely 40 °C-tól 100 °C-ig terjedő hőmérséklet-tartományt ölel fel.

A hőmérő beszerelése

A hőmérő beszerelésére a legkedvezőbb hely a sebességmérő és a rádió helyét takaró fedél között van. A műszer ott fekszik a legjobban a látómezőben. A beszereléshez szükséges kivágás négyszögletes műszer esetén 52X37 mm méretű. Ezt a műszert krómgyűrűs, kerek homlokszűkítéssel is kaphatjuk, amelyet bármikor eltávolíthatunk. Így akár négyszögletes akár kerek
műszert illeszthetünk ugyanabba a kivágásba a műszerfalon. A 93. ábra mutatja az elektromos bekötést. A műszer a 7. sz. biztosítékon át kap áramot bekapcsolt gyújtásnál. A műszer és a sebességmérő világítása a 6. sz. biztosítékhoz (városi fény, jobb oldal) van kőtve.

 

Az adó csatlakoztatása

A hőmérsékletadót a hátsó M6 csavar helyére csavarjuk be, amely a hűtőlevegőházat tartja, az első henger (menetirányban nézve bal oldali) hengerfején. A 94. ábra a csatlakozási helyet szemlélteti. Az adóhoz olyan sárgaréz esztergadarab van lágy forrasszal rögzítve, amelynek méretei a 95. ábrán szerepelnek. Az alkatrészt a legegyszerűbb M10 sárgarézcsavarból készíteni, amelynek 17 mm-es fejét a rajz szerint esztergálják ki, szárát pedig 6 mm-re, és M6 menettel látják el.
A fej és az adó érintkezőfelületeit összerakás előtt alaposan be kell ónozni, hogy ne csak a peremen, hanem a homlokfelületeken is biztosítható legyen a kifogástalan forrasztott kötés. Ez a szilárdság és a hőátvitel szempontjából is fontos. Forrasztáshoz már 200 W teljesftményfelvételű elektromos forrasztópáka is elegendő. Az adó be- és kicsavarásakor azonban a csavarkulcsot a ráforrasztott fej, nem pedig az adóház hatszögére kell helyezni, hogy a forrasztott kötés ne legyen túlságosan igénybevéve. A szerző már több adót forrasztott. Az adó házán elhelyezett, hőmérséklettől függő, ellenállás működését a forrasztás nem befolyásolta.

    Jelzőtartomány
A műszernek, amelyet voltaképpen túlnyomásos hűtőrendszer nélküli, vízhűtéses motorok hűtővíz hőmérsékletének mérésére fejlesztettek ki, háromszfnű skálamezője van. Ha a mutató a zöld mezőben van, akkor a vízhűtéses motor üzemi hőmérséklete normális, ha kék mezőben van, akkór, a motor túl hideg, ha pedig a piros mezőben, akkor túl meleg. A léghűtéses Trabant motornál mások a viszonyok. Az ismertetett adócsatlakozásnál az üzemi hőmérsékletet már akkor elértük, ha mutató hozzávetőlegesen a kék mező közepén áll. Ha mutató túlhalad a zöld mező középállásán, és hózzávetőlegesen a zöld mező közepe és a pirosmező kezdete között áll, akkor a motor leállításakor már öngyulladások léphetnek fel, amelyek magas hőmérsékletre utainak.

    A mutatott érték helyesbítése
A mutatott érték helyésbftése céljából a 93. ábrán szaggatott, vonallal jelölt 800 ohmos ellenállást iktatunk be az adó csatlakozása és a testélés közé. Azonos hőmérsékléten nagyobb a mutató kitérése, tehát nagyobb a jelzett hőmérséklet. A normális üzemi hőmérséklet ennek folytán a zöld mező tartományában jelentkezik. Ezt a hőmérőcsatlakozást a szerző a 23 és a 26 lóerős motorral felszerelt különböző kocsikon kipróbálta. Ez azonban még nem biztosítja, hogy a mutatott jelzésnek az összes többi kocsinál is pontosan egyeznie kell. A helyesbítő ellenállás elhagyásával vagy változtatásával az esetleges különbségek kiegyenitthetők

    Gyakorlati kipróbálás
A hőmérő beszerelése után először helyesbítő ellenállás nélkül kell vezetnünk annak megállapítására, milyen hőmérséklet áll be nagyobb útszakaszok megtétele után közepes és nagy sgbességen. Ennek a normálisnak tekintendő üzemi hőmérsékletnek hozzávetőlegesen a zöld mező első felében kell feküdnie, a mutatónak tehát a zöld mező közepe és a kék mező között kell állnia. Ha ennek során a műszer túl keveset mutat - a szerző azt tapasztalta, hogy a mutató a kék mező végén, illetve a zöld mező kezdetén áll -, akkor tanácsos a helyesbítés ellenállással. Ezt a vizsgálatot azonban lehetőleg közepes külső hőmérsékleten kell végezni, tehát nem fagyban és nem trópusi hőségben. Ha a várakozások ellenéré a mutátott hőmérsékletjelzés túl magas akkor a mutató állását (500 és 1000 ohm közötti) ellenállással csökkenteni tehet. Az ellenállást a G adó csatlakozásához és az 54 (+) kapocshoz csatlakoztatjuk.


Hűtőlevegő-fojtószelep

    A motor hűtésének magas nyári hőmérsékleteken és a legnagyobb terhelések (például hegymenet), esetén is elégnek kell Iennle. A 'hűtőturbina' azonban függetlenül a fordulatszámtól, csekély terhelésen és télen is ugyanazt a levegőmennyiséget szálIítja, mint nyáron. A motor ezért hideg időben legfeljebbhosszabb útszakaszokon éri el legkedvelőbb üzemi hőmérsékletét. Rövid útszakaszokon és eIjegesedett utakon lehétséges kis sebességen többnyire túl hideg marad. Ez hátrányosan hat ki a kopásra, az üzemanyag-fogyasztásra és a fűtésre. A szerző évek során szerzett tapasztalata szerint ilyen viszonyok között jól beválik a fojtószelep, amely csökkenti a hűtőlevegő mennyiségét. Ha a fojtószelep zárva vagy félig nyitva van, a motor már néhány, kilotriéter után még fagyban is eléri a szükséges üzemi hőmérsékletét. A fojtószelep a hűtőlevegő kilépő helyén, a hengerek mögé kerüljön, hogy csak a hűtőlevegő csökkenjen, ne pedig a hengerek előtt leágaztatott fűtőlevegő. A fojtószelepet Bowden-huzal segítségével kézzel működtetjük. Beszerelésének azonban távhőmérő csatlakoztatása az előfeltétele, mert különbén semmi, ellenőrzésünk sem lenne, hogy mikor kell a szelepet nyitnunk llletve zárnunk.

A fojtószelep beszerelése


A fojtószelepet a levegőterelő lemezbe szereljük, amely a hengerek mögött a hűtőlevegőt lefelé vezeti. A fojtószelep elrendezését és állásait a 96. ábra jobb oldali képe mutatja. A levegőterelő lemeznek a 96. ábra bal oldali képén vonalkázással jelölt oldalrészét ki kell vágni. A fojtószelep helyzete belülről nézve, valamint a kezelőhuzal csatlakozása a 97, ábrából látható. A 98. ábra a fojtószelep méreteit mutatja, valamint a kezelőhuzal forgópántjának és szögemeltyűjének helyzetét. A fojtószelep Pertinaxból készül a zaj, elkerülése céljából, lemezalkatrész ugyanis csattogna. A csuklópántok a kereskedelemben kapható, körülbelül 35 mm hosszú szekrénycsuklópántok. A ráhajlított részeket végeiken kissé összenyomjuk, hogy a forgócsapok ne csússzanak ki és ne kallódjanak el. A csuklópántok 4 mm-nyíre nyúlnak túl a fojtószelep peremén hogy záráskor a szelep ne ütközzék a vezetőlemez bordázatába. A szögemeltyűt 1,5 mm vastag,12 mm széles lemezcsíkból állítjuk elő. A csuklópántokat és a szögemeltyűt M4 süllyesztett fejű csavarokkal és anyákkal erősítjük a szelepre, illetve a levegőterelő lemezre. A csavarokat az anyák meghúzása után kalapácsütéssel kell tömíteni, hogy idővel ne lazuljanak meg.

 

A működtető huzal csatlakoztatása


Ahhoz, hogy elegendő legyen a kereskedelemben kapható szívatóhuzalok állítási útja, be kell tartanunk a forgócsapok 20 mm távolságát a csuklópántoktól és a szögemeltyűktől. Ha a távolságokat, illetve azok egyikét nagyobbra választjuk, akkor a szivatóhuzal állítási útja már nem lesz elég a szelep állítási szögéhez a szelepet nem engedné teljesen zárni vagy nyitni. A működtetőhuzal (szívatóhuzal) vezetéséhez M5 csavart kell átfúrnunk. A huzalt az egymással szemben meghúzott két anya közé szorítjuk. Az 1,5 mm-es furat helyzetét úgy kell megválasztani, hogy a csavar könnyen elfordítható legyen a szögemeltyűvel szemben (l. a 97. ábrát). Ahhoz, hogy a huzal burkolatát levegő-terelő lemezhez rögzítsük 10 mm-es kör kersztmetszetű anyagot használunk, amelyet átfúrunk és M4 menettel látunk el, mint ez a 97. ábrán láthátó. A működtetőhuzal húzófogantyúját szögvas segítségével helyezzük el a kormányoszloptartó jobb oldalán.

 

A húzószerkezet rögzítése


Ha a hűtőlevegő nyomása fokozatosan kinyítná a zárt fojtószelepet, a huzalhoz rögzitókészüléket alkalmazhatunk. Ehhez elég néhány rovátka a vonórúdba a végállás közelében, amelyekbe rugó ugrik be. A rugó kiugrik a megfelelő rovátkából, ha a gombbal a vonórudat kissé elfordítjuk. A 99. ábra a rovátkák és a rugó elrendezését mutatja. Az utóbbihoz körülbelül 0,5 mm vastag rugóacél huzal szükséges. A rugót M3 menetes furattal és csavarral rögzítjük a húzószerkezet üreges csavarjának fejére. A kerek húzógombot négyzetesre reszelhetjük, így könnyebben forgatható a rugó be- és kiugratása céljából.


Féklámpák, mint hátramenet-fények


    A hátramenet-fényszóró szerelését Trabantnál voltaképpen meg lehet takarítani, mert féklámpái olyan világosan égnek, hogy narancsszínű fényük az óvatos hátramenethez teljesen elegendő. A 311-/312 típusú Wartburg 1000-nél a féklámpák például hátramenet fényszóróul szolgálnak. A féklámpák kapcsolása érre a célra a 86, ábrából látható. Ebben az esetben csak a féklámpa-kapcsoló két kapcsát kötjük össze a hátramenet. kapcsoló pólusai-val. A 601 S és L típusú Trabantnál mégis tanácsos a féklámpa áramkör 8-ás biztosítékának felső kapcsához kötött piros-sárga vezetékét a 7-es biztosíték felső kapcsához csatlakoztatni (l. a mellékelt kapcsolási vázlatot), mert a 8-as biztosíték mindig feszültség alatt áll. Az idekötött féklámpák éppen ezért álló helyzetben is felgyulladnának, ha a kocsit elgurulás ellen hátramenetbe kapcsolva biztosítani akarjuk. A 7-es biztosíték ezzel szemben csak akkor áll feszültség alatt, ha a gyújtás be van kapcsolva.

Húzókapcsoló hátramenet-fényhez


A hátramenet-fényszórónak vagy a hátramenet-fényként kap-csolt féklámpáknak csak akkor szabad felgyulladniuk, ha hátra-menetet kapcsoltunk. Ez a követelmény a sebességváltókarral összekötött kapcsoló beszerelését tételezi fel. Erre a célra a kereskedelemben kapható olyan mechanikus féklámpakapcsoló , alkalmas, amely a kapcsolórúd mozgatásakor zárja érintkezőit. Amint a 87. ábra mutatja, a kapcsolót sarokelem segítségével azon csavarok egyikével rögzítjük, amelyek a műszerfalon a tengelykapcsoló és a fékpedál tengelyt tartják. A kapcsoló húzó-pálcája a kapcsolókar irányába mutat. A rácsavarozott fémheve-der segítségével a kapcsolókarra láncot akaszthatunk, amely húzórugón keresztül a sebességváltó kapcsolórúdjához vezet. Ha a sebességváltó kapcsolókart a hátramenet bekapcsolásához előrenyomjuk, a lánc működteti a kapcsolót. A lánc hosszát és a húzórugót úgy kell megválasztani, hogy a féklámpa, illetve a hátramenet-fényszóró csak a hátramenet bekapcsolásakor tudjon felgyulladni.

 

 
Óra
 
Linkek
 
Kickbox
 
Szavazás
Mit gondoltok a háttérzenéről?

Szar
Nagyon Szar
Elmegy
Kegyetlen Jó
Anyád!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Naptár
2024. Augusztus
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Zászló
 
Számláló
Indulás: 2006-03-09
 
Háttérzene
 
Mp3 kereső
MP3 Kereső
 
Ferrari
 
Trabant
 
Skyline láng
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?